Hej igen,
då har vi kört vår andra tävling i vår Back & Sprintcup för 2025.
Den här gången var det Sigtuna RC som arrangerade Uppsala Fritid sprinten.
Start och mål var beläget vid Nifsta Gård i Gottröra/Rimbo. En perfekt plats att anordna tävling på. Stora ytor för både släp, servicebilar, tävlingsbilar och publik.
När jag tittade ut på morgonen så var det -3 grader och frost på mina bilar, och när jag anlände till tävlingsplatsen så sken solen. Det var fortfarande runt nollan på termometern. Solen fortsatte att skina under dagen och graderna vandrade upp emot plus 10. En mycket behaglig dag, dock med lite kalla nordanvindar.
En sträcka, Vadet, kördes 2 gånger, och bjöd på mycket fint underlag samt en hel del publik ute i skogen. En toppen sträcka som om ryktet stämmer, kan vara sista gången som det tillåts tävling på. Om det är sant, riktigt sorgligt, då det är en klassiker i Uppland.
Som helhet ett toppen arrangemang av Sigtuna RC med Lars-Erik Hoverberg, ”Pitan” och Caj Fredriksson i staben. Dit kommer vi gärna igen på besök.
Hela 44 App.K bilar på startlinjen, men tyvärr är inte alla medlemmar än 🙂. Dock fick vi 2 nya betalande medlemmar för 2025, före tävlingen. Ingen mindre än Håkan Holm, som är tillbaka samt Vesa Akola i sin fina Toyota Corolla Coupé. Trevligt.
Tar vi oss över till resultaten så såg det ut så här.
Klass 2.
Göte Nygren var tillbaka och visade med bravur vad han kan. Bärgade första platsen, och som tvåa vår trogne tävlande Folke Åkerblom. Folke blev hindrad på 2a rundan, men idag hade det nog inte räckt till ändå. Som trea Christer Ärnström som här tog sina första poäng hos oss. Samtliga körde SAAB Sport.
Klass 3.
Här var Mats Andersson med sin Ford Cortina GT tyvärr ensam både till start och och i mål. Farten börjar nu att komma mer och mer, bra där.
Klass 4.
Här visade Håkan Holm upp en rejäl fart i sin comeback hos oss, och bärgade första platsen. Dock ingen enkel resa då P-E. Sköldin bara var ca. 7 sekunder efter. Båda körde Volvo Amazon fort…
Summerar vi då den Klassiska Rallycupen för våra äldre bilar upp till 1965, så toppar Folke Åkerblom tillsammans med P-E. Sköldin på 13 poäng. Som trea ses nu både Göte Nygren och Håkan Holm.
Klass 5.
Jan Flyngen tog här sin andra raka klasseger. Körde som vanligt sin SAAB V4.
På andra plats kom undertecknad med den nyrenoverade Ex. Pelle Tjerneld Ford Escort Twin Cam,en. Otroligt roligt att vara tillbaka vid ratten efter 5,5 år.
Klass 6.
Ragnar Glav toppade klass 6 med sin Opel Ascona, och körde riktigt fort. Som 2a ses vår nya medlem Vesa Akola med sin fina Toyota Coupé.
Klass 7.
Ingen medlem till start denna gång.
Klass 8.
Vinnare blev Jonas Wallén som hade en brutal framfart. Jonas var dessutom snabbaste App.K bil totalt. Dick Larsson kom fin 2a, och Mikael Eriksson 3a. Samtliga körde Volvo 240.
Summerar vi då vår Historiska rallycup, bilar från 1966 – 1981, så toppas den av Mikael Eriksson, Volvo 240, på 15 poäng. Det är lätt att förväxla honom med Mikael Eriksson som kör Volvo 340, med det är alltså inte samma person. På andra plats Jan Flyngen på 14 poäng. Delare treor är gänget Ragnar Glav, Robert Asp, Dick Larsson och Jonas Wallén.
Klass 9.
Ingen bil till start denna gång.
Klass 10.
Ingen start här heller.
Det betyder att Kenneth Lodeklint fortfarande leder J-cupen.
Nästa tävlingstillfälle i vår Back & Sprintcup blir 15 juni, Guttsta sprinten hos Kolsva MK. Sedan Sommar sprinten, 28 juni hos Hällefors MK.
Bifogade bilder är på Christer Ärnström, undertecknad Torbjörn Jernberg samt Vesa Akola. Stort tack för lånet från upphovsmännen, vilket framgår av texten på bilderna.
Poäng tabell kommer i nästa inlägg som vanligt.
Med vänliga hälsningar
Styrelsen


