Hej igen,
jag ber om ursäkt för avsaknad av reportage och poängtabeller efter för förra helgens Back & Sprint cups tävling, men livet kom i mellan…
Den andra tävlingen i vår Back & Sprint cup kördes lördagen den 4 maj. Det var MK Trophy nere i Uddevalla som bjöd in oss till sin Krutracet tävling.
Det verkade som om det blev en vacker dag med många tävlande.
Allt från standardbilar i Regularity klasserna, Rallycrossbilar och till nya 4wd bilar. Totalt så kom det 77 bilar till start.
För vår del så blev resultatet så här.
Klassiska Rallycupen, upp till och med 1965.
Klass 2, upp till 1300 cc.
Segrade gjorde Håkan Örnedal i sin Renault R8 Gordini som med detta fick revansch på Folke Åkerblom i sin SAAB Sport, från Västerås tävlingen. Då var platserna de omvända.
Klass 4, över 1600 cc.
Här gjorde Bosse Axelsson säsongsdebut i sin häftiga Jaguar E-Type. Farten i Jaguaren räckte till seger över erkänt duktige P-E Sköldin. Dock hårda bud där Bosse tog stryk i sista åket, men seger i de 2 först räckte till i totalen.
Vi tar oss över till de lite mera moderna bilarna som tävlar i Historiska Rallycupen, upp till 1981.
Klass 6 blev en riktig rysare där Jonas Larsson var snabbast i åk 1 och 3, medan Ola Klinga var snabbast i åk 2. Jonas Volvo 142 drog därmed det längsta strået över Olas Opel Ascona.
Klass 7 hade fin-främmande av Bror Danielsson med sin Ford Escort BDG som vann klassen.
Klass 8 vanns av J-E Sundqvist i sin Volvo 240.
Totalt i Klassiska Rallycupen så delas nu ledningen av 3 förare, samtliga på 11 poäng. Det är Folke Åkerblom, Håkan Örnedal samt P-E. Sköldin.
Totalt i Historiska Rallycupen så toppar nu Jonas Larsson på 20 poäng. Följd av J-E. Sundqvist på 13 poäng, och som delade 3:or Ola Klinga och Johan Rudström på 10 poäng var.
Som Ni ser så är det inte helt lätt att förstå poängutdelningen. Den baseras på totalt antal startande i respektive klass, men det är bara våra medlemmar som får poäng.
Nästa stopp blir 7 juni då vi gästar Tjörns MF på deras Fagerfjällsbanan.
På återseende
Styrelsen