Senaste nyheterna

Sammanfattning från Nybro


Hej på Er,

då var det hög tid för en sammanfattning efter vår tävling nere i Nybro, Zabra rallyt. Den gick av stapeln förra lördagen, den 25e maj och arrangör var Nybro AC.

Vädret visade sej från sin absolut bästa sida med blå himmel och strålande sol. Dock så kan jag tänka mej att det blev otroligt varmt i bilarna. Vad jag hört så fick vägarna mycket beröm, men det förekom lite damm på sina ställen.

Över till resultaten för dagen:

Klassiska Rallycupen, till och med 1965 års bilar.

Klass 2, vanns lite otippat av Jan-Erik Eriksson, 7 sekunder före Per-Arne Sjöstedt som kostade på sej en snabb rullning på en av sträckorna. Trea blev Benny ”Pitan” Erixon. Samtliga körde SAAB 2 takt. Jan-Erik gjorde en jämn och mycket bra körning med de standard däck som han testade. Mer om detta senare.

Klass 3, vanns än en gång av Sten Säfström med sin Cortina GT. Följd av Lasse Larsson i sin VW 1500 S. 7 sekunder var segermarginalen även här.

I Klass 4 så segrade Per-Erik Sköldin med lite mer betryggande marginal, 21 sekunder, före Per Henrik Hedberg. Som trea såg vi Anders Frisk. Samtliga körde Volvo Amazon.

Historiska Rallycupen. Bilar äldre än 1965.

Klass 5, vanns igen av paret Wikström, följda av Peter Carlssons Opel Kadett Ralley.

Klass 6 var än en gång den största klassen vad gäller antalet tävlande. Hela 17 bilar kom till start. Stenhårt i resultatlistan som toppades av Lars Erik Lundström, 4 sekunder före Göran Westerman. Ytterligare 0,6 sekunder till trean Hans-Åke Persson.

Två Opel Ascona emot Westermans Escort.

Klass 7 vanns av Björn Nalle Johansson som gjorde säsongsdebut hos oss. Han var 8 sekunder före Krister Wennman. Som trea sågs bröderna Lindblad. 2 Opel Ascona B emot Kristers VW Golf.

Klass 8 såg Lasse Eriksson som segrare. Betryggande 52 sekunder ner till Ingvar Nilsson som tvåa. Igen lite segt med startande i denna klass.

Summerar vi våra 2 cuper efter 4 av årets 7 tävlingar, så ser det ut så här.

Klassiska Rallycupen: Den leder P- E Hedberg på hela 38 poäng. Tvåa är Ander Frisk med 32 och som trea Göte Nygren och Johan Elovsson på 28 poäng vardera.

19 ekipage har tagit poäng så här långt.

Historiska Rallycupen leds av paret Wikström med 37 poäng, före Peter Carlsson på 33 och som trea Lasse Eriksson med 30 poäng.

Här har 44 förare tagit poäng.

Om vi tar oss tillbaka till däcks testerna så var det ju 3 bilar som skulle testa så kallade standard däck.

Det var J-E Eriksson på sin SAAB Sport. Utfallet kunde inte bli bättre, klasseger i en av de tuffast klasserna. I denna klass så finns det redan idag bilar som kör på standard däck, och med en relativt motor svag bil kanske däcken har mindre betydelse.

Sedan Tommy Wikström. Han klagade på greppet och bytte i halvtid till de normala rally däcken. Här har vi en motor starkare bil där det säkert märks mera.

Till sist så var det ”Rullarn” Karlsson som testade på sin Volvo 164. Enligt honom så styrde bilen in bra i kurvorna och accelerationen var bra. Dock så blev det svajigare i kurvorna vilket kanske inte är så konstigt med en lite tyngre bil med mera hästkrafter.

Om vi ska ge oss på en sammanfattning så kan den se ut så här:

  • Passar säkert de motor svagare bilarna bättre, där redan idag standard däck används.
  • Det är troligtvis skuldrorna på däcken som är lite mjuka med lite svajigt beteende som en konsekvens.
  • Det behövs säkert mera tester av rätt lufttryck för att göra däcken rättvisa.
  • Du bör åka lite långsammare med ett standard däck, och det behövs säkert mera tid att anpassa körstilen till detta.
  • Om samtliga deltagare i en klass använder standard däck blir det ett mera rättvist resultat, än som här vid en test.
  • Ska vi tillåta oss bilar som blir mera svårkörda och ger oss sämre tider?

Vi tycker inte att vi med detta ska släppa diskussionen om standard däckens vara eller inte vara, utan det bör göras flera tester för att få fram mera information. Det finns flera bolag som tillverkar dessa däck och alla har säkert inte samma egenskaper, så vi är inte ute efter ett specifikt märke. Kanske användas på bilar upp till 1971?

Vi får se hur detta fortlöper och hoppas att vi kan få en konstruktiv dialog. Om vi väljer de så kallade standard däcken så blir det sannolikt billigare och kommer att ge ett mindre slitage på vägarna.

Nu blir det ”Sommarlov” och Den blomstertid nu kommer. Vi ses i Laxå den 17e augusti. Där körs tävling 5 av 7 i årets serie.

Samtlig bilder som visas är tagna av fotografen Niclas Nilsson.

Hälsningar
Styrelsen

Resultat efter deltävling 4